fbpx
Samenwerking met Masugro helpt Vallei Auto Groep verder
Blog

Samenwerking met Masugro brengt flexibiliteit en transparantie bij Vallei Auto Groep

Jasper van Riessen op 27 jul 2023

Vallei Auto Groep had te maken met een dubbele uitdaging. Naast dat de IT-omgeving aan vernieuwing toe was, moesten ze ook nog eens twee omgevingen integreren in verband met een overname. Een fikse klus, die ze met de hulp van Masugro hebben weten te klaren. In dit artikel vertellen René Ingrassia, applicatiebeheerder bij Vallei Auto Groep, en Rob Engering, zelfstandig IT-adviseur, over hun ervaringen met de samenwerking met Masugro.

Vallei Auto Groep: van vier naar elf vestigingen

René: ‘Vallei Auto Groep is de officiële Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda en Volkswagen bedrijfswagens-dealer in de regio Veenendaal, Arnhem en Nijmegen. We zijn begonnen met vier vestigingen. Door de overname van een aangrenzende dealergroep, zijn we eind 2021 gegroeid naar maar liefst elf vestigingen. Inmiddels bedienen we een flinke regio, van Maarsbergen tot aan de Duitse grens.’

Herziening van de IT-omgeving

‘Al voor de overname voelden we de noodzaak om onze IT-omgeving te herzien’, vervolgt René. ‘De omgeving werd te traag en voldeed niet meer aan onze eisen. Bovendien hadden we een IT-leverancier die zowel het beheer als de hosting van Vallei verzorgde in hun datacenter. Dit vonden we een ongewenste situatie. We wilden de hosting en het beheer ontkoppelen, zodat we de flexibiliteit hebben om over te stappen naar een andere beheerpartner als dat nodig blijkt. Op het moment dat we het besluit namen op zoek te gaan, kwam de overname in zicht. Dan krijg je ook nog eens te maken met twee afzonderlijke IT-landschappen die je moet samenvoegen tot één geïntegreerde omgeving. Dit was een zodanig gecompliceerde situatie dat we Rob hebben ingeschakeld. Rob heeft ons al vaker geholpen met interne IT-vraagstukken en wij vonden hem de ideale persoon om ons bij dit proces te begeleiden.

Op zoek naar de juiste partner

Rob: ‘Toen ik met dit project begon, zijn we op zoek gegaan naar geschikte partners. Bij het opstellen van de shortlist vertelde René dat een oud-medewerker bij een IT-partij in de buurt werkte. Hoewel vandaag de dag vrijwel alles op afstand kan worden geregeld, is het toch een prettige gedachte om een partner te hebben die dichtbij zit. Die partij bleek Masugro te zijn. Ik heb meteen contact opgenomen en anderhalf uur later stond er al een afvaardiging voor onze deur. Al tijdens het eerste gesprek gingen we flink de diepte in. Dat gaf direct vertrouwen. Wat ik ook heel leuk vond, was dat Jasper zichtbaar getriggerd werd door complexiteit van onze situatie. Al snel ontvingen we een ruwe planning en stappenplan. Het meest complexe was dat we nog geen exacte datum hadden voor de overname. De hele planning hangt vast aan die datum, dus dat was wel even een complicerende factor.’

Succesvolle integratie

Rob: ‘We hebben Masugro in contact gebracht met onze vorige IT-partner en stap voor stap hebben ze de hosting en het beheer uit elkaar gehaald. Daarna heeft Masugro de eerste fase van de integratie en het migreren naar Azure in gang gezet. Het was een ingewikkeld traject, maar het is gelukt. Bij Vallei Auto Groep hadden we al een hoge uniformiteit, terwijl dit voor de partij die overgenomen werd veel minder gold. We hebben de boel flink vereenvoudigd, en werken nu met twee profielen. Enerzijds hebben we laptops die via Intune worden beheerd, waarmee medewerkers volledig lokaal kunnen werken, en een AVD (Azure Virtual Desktop) waarop medewerkers op een thin client kunnen werken. Zo combineren we beheersbaarheid – belangrijk voor het management én het kostenplaatje – met moderne functionaliteiten voor onze medewerkers.’ 

Voordelen van de samenwerking

‘De samenwerking met Masugro heeft ons veel gebracht’, sluit René aan. ‘We kunnen nu locatieonafhankelijk werken en hebben een veilige en flexibele werkomgeving. Met name dat laatste misten we in onze oude omgeving, die star was en moeilijk aan te passen aan onze wensen. Masugro is ook erg transparant over de kosten. Van onze oude partner kregen we ingewikkelde overzichten met lange lappen tekst, nu is alles veel duidelijker en begrijpelijker. We hebben volledig inzicht in de opbouw van de kosten. Welk deel is voor licenties, wat gaat er naar beheer, dat soort zaken. Alle componenten zijn transparant en overzichtelijk.’

Pragmatische aanpak

René: ‘Er is regelmatig overleg tussen Rob, Masugro en de IT-medewerkers van Vallei Autogroep. We bespreken waar we staan en wat eventuele uitdagingen zijn. De communicatie verloopt erg goed en de lijntjes zijn lekker kort. Er wordt pragmatisch gereageerd op vragen en er wordt niet eindeloos gezwamd over niets. We hebben de beschikking over een engineer van Masugro die we altijd kunnen bellen als we vragen hebben. Niks tickets inschieten en maar hopen dat iemand een keer tijd voor je heeft. Dit maakt communiceren zo veel makkelijker. Ook Jasper is vanaf het eerste moment heel betrokken geweest. Hij begrijpt de complexiteit van onze omgeving en de uitdagingen van ons bedrijf, zoals de overname van een bedrijf met een hele andere cultuur. Ik kan niet anders zeggen dan dat Masugro klantgericht, flexibel en persoonlijk is. Alle lof!’

Verwachtingen voor de toekomst

‘Ik ben benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen bij Masugro’, besluit Rob. ‘Ik volg ze op de voet en gun ze het allerbeste. Ik loop al heel wat jaren mee in de automatisering en ben positief verrast door de vooruitstrevende manier waarop Masugro te werk gaat.’